Actualment esteu veient A qui afecta la sensibilitat dental

A qui afecta la sensibilitat dental

Com combatre la sensibilitat dental?

La sensibilitat dental afecta entre un 20% i un 35% de la població. Conèixer què la causa i les claus per combatre aquest trastorn dental és molt important, ja que, a vegades, el dolor afecta la qualitat de vida dels pacients.

La sensibilitat dental és un dolor agut en les peces dentals i és conseqüència de l’exposició de la dentina o el ciment radicular a estímuls externs com la calor, el fred, els dolços o els àcids. També hi ha persones que experimenten sensibilitat dental quan es toquen les dents i d’altres que no tenen una causa aparent.

La intensitat del dolor pot ser lleu, moderat o greu, segons les dents i l’estímul.

Una dentina sana està protegida per l’esmalt; és a dir, la part més blanca de la dent; i pel ciment a l’arrel dental. L’esmalt és la part més dura de l’organisme i el ciment és molt més fi, feble i porós. Quan hi ha poc esmalt o ciment a les dents, s’exposen els túbuls dentinals al medi oral. És a dir, queden exposats a factors externs i provoca el dolor

Símptomes de la sensibilitat dental

Generalment, els senyals més comuns en els pacients amb sensibilitat dental són:

• Dolor agut davant d’un estímul sensitiu
  • Dolor amb una durada limitada a l’exposició a l’estímul
  • Dolor molt localitzat en la dent afectada

A qui afecta la sensibilitat dental?

Es calcula que entre el 25% i el 35% de la població té sensibilitat dental. Els estudis corroboren que té una prevalença més gran en persones amb malalties periodontal amb recessions dentals.

La sensibilitat més comuna és per contacte amb fred, i és més freqüent que aparegui als canins i els premolars.

Què causa la sensibilitat dental?

Les principals causes de la sensibilitat dental són el desgast de l’esmalt i la retracció de les genives. I hi poden intervenir aquests factors:

• Una mala higiene bucal. No raspallar-se les dents correctament permet que s’hi acumuli placa bacteriana i això acaba destruint l’esmalt i el ciment. A més, raspallar-se amb excessiva força també pot agreujar la possibilitat de patir sensibilitat dental.
  • Consum excessiu d’aliments àcids. Hi ha alguns aliments amb un pH baix que propicien l’erosió de l’esmalt i el ciment, com ara el iogurt, els cítrics, el vi i els refrescos.
  • Alguns tractaments odontològics. El raspat, la cirurgia periodontal o els tractaments de blanquejament poden provocar sensibilitat dental a causa d’una recessió gingival.
  • Les persones que pateixen bruxisme solen tenir desgasts i fractures derivades de les tensions quan fan carrisquejar les dents. A la llarga, permeten el contacte de la dentina amb el medi oral.

Els perills de patir aquest trastorn

Una persona amb sensibilitat a les dents pot comprovar que raspallar-se les dents o menjar-se un gelat no és gaire plaent. Més enllà que les persones amb aquest trastorn deixen de consumir aliments o begudes per la reacció dolorosa que li produeixen, la sensibilitat dental pot comportar importants problemes per a la salut bucodental.

Per norma general, una persona amb dolor i sensibilitat a les dents tendeix a raspallar-se les dents de manera incorrecta per evitar tots aquests malestars aguts. Això és un factor de risc a l’hora de patir patologies relacionades, com les càries, la gingivitis o la periodontitis.

Per això, és imprescindible anar a l’odontòleg quan apareixen els primers símptomes, per conèixer-ne les causes i, a més, perquè la sensibilitat dental es pot tractar.

Combatre la sensibilitat dental

• És imprescindible mantenir una higiene bucal correcta amb productes específics. És a dir, fer servir un raspall dental per a sensibilitat, amb filaments més suaus, i una pasta dentífrica no abrasiva.
  • Deixar passar uns cinc o deu minuts, després de consumir aliments o begudes àcides, abans de raspallar-se les dents. D’aquesta manera, la saliva neutralitzarà el pH àcid i no estovarà l’esmalt de les peces.
  • Beure amb palla els líquids més àcids, per tal d’evitar que tinguin contacte directe amb les dents.
  • No fer servir escuradents dentals de manera incorrecta. Es recomana fer servir accessoris d’higiene interproximal, que tenen cura de dents i genives.
  • Evitar hàbits que puguin danyar l’esmalt de les dents. Per exemple, sostenir amb les dents un bolígraf o clips.
  • Anar a la consulta odontològica de manera regular, per revisar l’estat de salut bucodental i prevenir qualsevol malaltia relacionada.