Actualment esteu veient Grillz: és segura la moda de decorar-se les dents?

Grillz: és segura la moda de decorar-se les dents?

Els grillz són unes corones metàl·liques que adornen les dents i solen estar fetes d’or, plata, brillants i fins i tot colors. És una moda que sembla inofensiva, però és perjudicial per a la salut bucodental.

Les cantants Rosalía, Madonna i Miley Cyrus són algunes de les famoses que han tornat a posar de moda els grillz. Es tracta d’unes corones metàl·liques que es posen sobre una dent, o més d’una, i serveixen, únicament, per adornar-les i personalitzar els somriures.

Provenen de la cultura del hip-hop, on van començar a fer-se servir a la dècada dels vuitanta, ja que llavors es consideraven un símbol de riquesa. Avui solen estar fetes d’or, plata, metalls i brillants, i fins i tot n’hi ha models que tenen incrustacions de pedres precioses.

Tipus de grillz

Hi ha grillz fixos, que requereixen una preparació prèvia de les dents, i grillz movibles, que es poden fer a mida, mitjançant impressió dental, o comprar un model estàndard. Si no estan adaptats correctament, poden ocasionar fractures, traumes i fins i tot gingivitis o recessió de les genives.

A més, col·locar aquestes corones a les dents pot impedir fer una mossegada correcta o, d’altra banda, alterar l’oclusió de la boca. A la llarga, poden causar lesions als músculs facials i en les articulacions.

Cal tenir en compte que els grillz són estructures agressives tant per a dents com per a genives i mucoses bucals. Els menys perjudicials, per tant, són els que estan fets a partir d’un motlle de la dentició de la persona que els portarà, i sempre que es puguin retirar. Amb tot, fins i tot en aquests casos poden sorgir problemes.

Aquests últims, els grillz que es poden retirar, es fan a partir d’un motlle de la boca de la persona per part dels dentistes. D’aquesta manera, s’aconsegueix ajustar-lo perfectament a la dent. Després, es modela amb cera i es fon l’or o el material amb què estigui fet. Finalment, s’ajusta a la dent i es poleix.

I, semblant a aquesta moda, també n’hi ha d’altres, com ara els brillantets que se cimenten sobre la superfície de la dent. Es coneixen com a pírcings dentals i no perforen la dent, sinó que els brillants s’enganxen sobre la corona amb productes adequats.

Aquests són els perills dels grillz

Des de la Societat Espanyola d’Ortodòncia (SEDO) adverteixen que tot i l’aparença inofensiva d’aquestes joies per a les dents, aquesta tendència pot ser perjudicial per a la salut bucodental.

Els inconvenients tenen a veure, sobretot, amb les possibles reaccions al·lèrgiques als materials que es fan servir per fer aquestes decoracions. Aquest tipus de problemes creixen perquè, a més, hi ha un mercat de grillz que fins i tot es venen per internet, amb un nul control de l’origen o els materials utilitzats.

Així mateix, la SEDO afegeix que els grillz faciliten l’aparició de placa i càries, ja que les restes de menjar i els possibles bacteris s’acumulen entre les dents. Finalment, aquesta moda pot causar abrasió de les dents que els envolten, i l’ús prolongat pot decolorar o tenyir les peces dentals.

En resum, els perills principals per a la salut bucodental són:

• Abrasions a les dents
  • Acumulació de bacteris a la boca
  • Acumulació de placa bacteriana
  • Llagues i úlceres a la mucosa
  • Possibles traumes o fractures
  • Aparició de gingivitis (inflamació de les genives)
  • Recessió de les genives
  • Reaccions al·lèrgiques per contacte amb els materials utilitzats
  • Alguns materials poden arribar a decolorar o tenyir la dent
  • Lesions als músculs facials o en les articulacions
  • Mal de cap o dolor quan s’obre la boca

Consells si es volen fer servir grillz

Tot i les advertències, qualsevol persona que finalment es decideixi a fer servir grillz dentals ha de:

• Cuidar en extrem la higiene bucal amb raspallats diaris diverses vegades al dia.
  • Complementar la neteja fent servir diàriament fil dental i col·lutori bucal.
  • Treure’s el grillz abans de menjar i netejar-lo amb regularitat per eliminar-ne bacteris i restes de menjar.
  • Treure’s l’accessori per dormir.
  • Fer-lo servir durant poc temps o en moments especials.
  • Abans de posar-se qualsevol decoració, visitar l’odontòleg per conèixer la seva opinió i consells que ens pugui donar sobre aquesta moda. A més, cal assegurar-se que no hi ha cap problema de salut previ.