Actualment esteu veient Aquestes són les malalties periodontals que has de conèixer (i què les causa)

Aquestes són les malalties periodontals que has de conèixer (i què les causa)

Les malalties periodontals són originades per una acumulació de bacteris que alteren el periodonci; és a dir, la zona dels teixits especialitzats com la geniva o l’os alveolar, que envolten i suporten les dents. Si aquestes patologies no es tracten de manera adequada i a temps, poden provocar dolor, que caiguin les dents i altres afeccions a l’organisme.

Les malalties periodontals són cròniques i la simptomatologia pot variar en una mateixa persona, que pot patir des de brots mínims fins a la destrucció de les genives o l’os que subjecta les dents.

La placa microbiana

La causa principal d’aquesta malaltia és la placa microbiana, que també es coneix com a placa oral. Si la placa a la superfície de les dents no s’elimina correctament, i de manera regular, els bacteris es multipliquen ràpidament i les genives s’inflamen.

A vegades, aquesta inflamació fins i tot pot arribar a derivar en un sagnat de la zona. És a dir, la gingivitis i la periodontitis –les patologies periodontals principals que pateix la població– són causades per bacteris.

La primera, la gingivitis, afecta sobretot les genives; és a dir, els teixits tous. Per part seva, la periodontitis és un estat més avançat d’aquest tipus de malalties. Resumint, es pot afirmar que la periodontitis és conseqüència d’una gingivitis que no s’ha tractat a temps.

La tosca: què és i tipus

La placa microbiana es pot mineralitzar i convertir en càlcul dental, o el que es coneix com a tosca. És la causa principal de les càries i les malalties periodontals. Perquè la placa oral es mineralitzi i es transformi en tosca només necessita 24 hores.

Totes les superfícies de les dents poden tenir tosca, però sobretot les superfícies de les arrels. La tosca sol ser rugosa i, per això, permet que els bacteris s’hi adhereixin fàcilment. És de color groguenc i per prevenir-ne l’aparició és important seguir, de manera regular, una bona higiene oral.

Hi ha dos tipus de tosca, segons la zona on s’ha acumulat:

1. Tosca supragingival. Apareix únicament a la superfície de les dents i les genives.
  2. Tosca subgingival. S’acumula sota la línia de la geniva, per la qual cosa és més difícil de veure a simple vista i té més risc per a la salut dental.

Quan apareix la tosca, no es pot eliminar amb un raspallat dental a casa. S’ha d’anar a un odontòleg, que farà una neteja dental professional, també anomenada profilaxi. És un procediment molt senzill i indolor que té com a finalitat eliminar qualsevol bacteri i tosca de les dents, la línia de la geniva i els espais interdentals.

Hi ha factors de risc a l’hora de desenvolupar una patologia periodontal?

Sí, hi ha certs hàbits que poden accelerar l’aparició d’una malaltia periodontal. Un mal estil de vida, una mala alimentació alta en sucres, fa que les persones siguin més susceptibles a patir aquesta mena de malalties.

Entre els factors de risc més habituals destaquen:

• El tabaquisme. Afecta la prevalença i la progressió de les periodontitis. A més, dificulta la cicatrització dels teixits.
  • La genètica. És un dels motius més usuals, i és que la genètica té un paper important en la susceptibilitat a aquestes patologies.
  • Mala higiene oral. No fer una completa –i regular– neteja oral augmenta el risc de patir patologies periodontals.

Els tractaments més comuns

El tractament que cal seguir en una patologia periodontal varia en funció del seu estat. És a dir, si la malaltia es troba en un estadi inicial, s’hauran d’eliminar els bacteris acumulats mitjançant una profilaxi professional.

Si la malaltia periodontal està més avançada, caldrà fer raspats i, de vegades, portar a terme una cirurgia periodontal. La tria del millor tractament l’avalarà el professional mèdic, que examinarà cada cas particular.

Consells de prevenció

La higiene oral és indispensable per prevenir les malalties periodontals. A més, és important recalcar la conscienciació i l’educació de la societat pel que fa a aquest tipus de patologies i els problemes de salut que poden comportar.

Els experts recomanen que, després de cada àpat, es raspallin bé les dents durant un mínim de 2 minuts i, a més, es complementi la neteja amb fil dental, col·lutori i un raspall interdental. Així es reforça la higiene bucal i es pot prevenir l’aparició de tosca a les dents.

També és crucial no oblidar rentar-se la llengua profundament, durant la higiene. Es pot fer servir un raspador lingual, que és molt eficaç per eliminar, de manera eficaç, els bacteris de la boca.

Directora Olga Rabassa