Actualment esteu veient Com es relaciona el sistema digestiu amb la higiene bucodental?

Com es relaciona el sistema digestiu amb la higiene bucodental?

La salut bucodental està totalment relacionada amb els problemes digestius. Per exemple, tenir una mala mossegada per dents apinyades o per falta de peces dentals pot acabar provocant una mala digestió, gasos o acidesa a l’estómac.

L’estat de la boca repercuteix, sens dubte, en molts aspectes de la salut en general. Quan hi ha problemes amb la salut bucodental, el sistema digestiu no sol assimilar bé els aliments i genera problemes com ara els gasos, l’acidesa i les nàusees.

La vinculació entre malalties com la periodontitis i la diabetis i el risc més elevat de patir problemes cardiovasculars són altres grans motius per cuidar-se la salut bucodental.

Problemes com la disfàgia –la dificultat per empassar– poden estar causats per malalties dentals que no s’han tractat o dentadures postisses en mal estat. I alguns trastorns gastrointestinals, com ara els refluxos i les úlceres, poden provocar mal alè.

Diversos estudis asseguren que malalties que afecten el sistema digestiu, com ara la malaltia de Crohn o la colitis ulcerosa, també poden tenir relació amb la boca.

Heus aquí les causes

L’alteració dels bacteris beneficiosos de l’intestí –la microbiota– pot tenir lloc amb més facilitat si hi ha problemes relacionats amb les dents o les genives. Generalment, aquests bacteris estan sota control amb una bona higiene dental.

Però quan aquests bacteris creixen fora de control poden ocasionar infeccions a les genives. Llavors la boca es converteix en una via d’entrada de bacteris directa a la sang.

Efectes de les malalties bucodentals

Una mala alineació de les dents, coneguda com a maloclusió dental, no només afecta l’aspecte del somriure. Aquest problema està vinculat, a més, amb problemes de salut, i hi ha diversos estudis científics que corroboren que la maloclusió afecta la respiració, la qualitat del son i, fins i tot, la digestió.

I és que la mala alineació de les dents influeix en la manera en què una persona menja i digereix els aliments. Quan les dents no estan alineades correctament és més difícil mastegar el menjar, i això pot acabar generant problemes digestius com l’acidesa estomacal i altres trastorns gastrointestinals.

Aquests problemes de masticació també poden derivar en dolors estomacals, nàusees, vòmits i mal alè. Per corregir la maloclusió dental, hi ha diferents opcions de tractament disponibles, com ara els bràquets i els alineadors invisibles.

La maloclusió pot tenir lloc per diversos factors i, entre les causes més comunes, hi ha la diferència de mida de la mandíbula i el maxil·lar superior. En aquests casos, hi pot haver apinyaments de dents o, fins i tot, molt d’espai entre les peces dentals. La posició incorrecta de les dents deriva en la impossibilitat de mastegar bé i els posteriors problemes digestius.

De tota manera, tampoc no és convenient mastegar en excés. Això podria sobrecarregar els músculs i danyar-los, i erosionar les dents a llarg termini.

D’altra banda, les persones que pateixen periodontitis també poden veure compromesa la seva salut digestiva. La periodontitis és la inflamació i la destrucció dels teixits que sostenen les dents a causa d’una infecció bacteriana. Els bacteris es poden expandir molt fàcilment a altres parts del cos.

Evitar problemes digestius relacionats amb la salut bucodental

El millor sempre és la prevenció, i, per això, els experts recomanen aplicar aquests hàbits que ajuden a millorar la digestió:

• Mantenir una bona higiene bucodental amb una rutina completa i eficaç.
  • Fer-se sempre revisions anuals amb l’odontòleg i sempre que hi hagi algun símptoma o dolor.
  • Assegurar una bona aportació de fibra en l’alimentació habitual per evitar el restrenyiment.
  • Incorporar a la dieta proteïnes per crear enzims digestius.
  • Beure força aigua, que, a més, afavorirà la digestió.
  • Seguir una dieta equilibrada i saludable, on també s’incloguin probiòtics, com els iogurts, que afavoreixin que la flora bacteriana digereixi millor els aliments.
  • Practicar esport o exercici diari i evitar el sedentarisme.